Το Δίκοκκο Σιτάρι επιστρέφει!

Image Post
Το Δίκοκκο Σιτάρι επιστρέφει!

Τα τελευταία χρόνια, ιδιαίτερα στη χώρα μας, έχει αρχίσει να κάνει δυναμικά την εμφάνισή του το δίκοκκο σιτάρι.

Φαίνεται μεγάλο το ενδιαφέρον του κόσμου να το εντάξει στην καθημερινότητά του και βεβαίως όχι αδίκως.

Το δίκοκκο σιτάρι είναι ένα είδος σιτηρού (δημητριακού), όπως άλλα είδη σιτηρών (π.χ. μαλακό σιτάρι, σκληρό σιτάρι, κριθάρι, βρώμη, κ.ά) και όχι ποικιλία του κυρίως καλλιεργούμενου είδους μαλακού σιταριού ή οποιουδήποτε άλλου είδους σιτηρού.

Το ενδιαφέρον για την καλλιέργεια και κατανάλωση δίκοκκου σιταριού εστιάζεται αφενός μεν στα αγρονομικά του χαρακτηριστικά και αφετέρου στην σύνθεσή του, η οποία του προσδίδει ιδιαίτερες διατροφικές και διαιτητικές ιδιότητες.

Το δίκοκκο σιτάρι αποτελεί έναν διατροφικό θησαυρό σε σχέση με άλλα σιτηρά καθώς έχουν αποδειχθεί τα παρακάτω:

  • Περιέχει 10-20 φορές περισσότερο μαγνήσιο. Το μαγνήσιο ήταν για τους Αρχαίους η «τροφή του εγκεφάλου». Το μαγνήσιο επιπλέον ενεργοποιεί τις ενζυμικές διαδικασίες του εγκεφάλου, συμβάλλει στην υγεία των οστών και των δοντιών, καθώς επίσης και στο μεταβολισμό άλλων θρεπτικών συστατικών.
  • Η περιεκτικότητα σε πρωτεΐνη ανέρχεται στο 13-20% ενώ στο κοινό σιτάρι στο 11-12%
  • Περιέχει διπλάσια ποσότητα φυτικών ινών η κατανάλωση των οποίων μειώνει τη χοληστερόλη στο αίμα.
  • Έχει υψηλή περιεκτικότητα βιταμινών Α,Β,C και Ε. Η βιταμίνη Ε αποτελεί ισχυρό αντιοξειδωτικό, ενώ η προβιταμίνη Α ενεργεί στην καλή όραση και την πρόληψη της ξηροδερμίας.
  • Περιέχει υψηλό ποσοστό του αμινοξέος λυσίνη. Η λυσίνη είναι το συστατικό των πρωτεϊνών που αυξάνει την πεπτικότητα τους, ενώ ενισχύει και το ανοσοποιητικό σύστημα.

Επίσης, η αυξανόμενη προτίμηση του κοινού στη βιολογική γεωργία και στην υγιεινή διατροφή, ανανέωσε το ενδιαφέρον για το δίκοκκο σιτάρι, γιατί τα προϊόντα του έχουν πολύ χαμηλότερη γλουτένη σε σχέση με άλλα σιτηρά.

Το δίκοκκο σιτάρι, συμβάλλει πολύ δραστικά στην βελτίωση της υγείας μας ειδικότερα σε διαβητικούς γιατί ο δείκτης γλυκαιμίας του δίκοκκου σιταριού είναι 40, με αποτέλεσμα την καλή ρύθμιση της γλυκόζης στο αίμα.

Ακόμη περιέχει βιταμίνες της ομάδας Β, προβιταμίνη Α (που επενεργεί στην καλή όραση και την πρόληψη της ξηροδερμίας), καθώς και βιταμίνη Ε με την ισχυρή αντιοξειδωτική δράση.

Λόγω της υψηλής περιεκτικότητας του δίκοκκου σιταριού σε φυτικές ίνες, συνιστάται να ενταχθεί στο διαιτολόγιο, δεδομένου ότι ελαττώνεται ο κίνδυνος πολλών χρόνιων ασθενειών, όπως, διαβήτη, καρκίνου, στεφανιαίας νόσου.

Επιπλέον, η κατανάλωση δίκοκκου σιταριού προστατεύει τον καταναλωτή από πολλά άλλα προβλήματα υγείας, όπως, ελκώδη κολίτιδα, ρευματοειδή αρθρίτιδα, κατάθλιψη, κ.ά.

Πώς να εντάξω το δίκοκκο σιτάρι στη διατροφή μου;

Η πιο εύχρηστη, άμεσα διαθέσιμη και πρακτική επιλογή που μπορούμε να βρούμε εύκολα σε όλα τα σούπερ μάρκετ είναι το ψωμί σε φέτες του τοστ, από δίκοκκο σιτάρι.

Μπορεί να καταναλώνεται καθ’όλη τη διάρκεια της ημέρας, είτε στο πρωινό με μέλι ή ταχίνι για ένα δυνατό ξεκίνημα, είτε συνοδεύοντας το μεσημεριανό φαγητό, είτε ως sandwich ή ελαφρύ βραδινό (ως μπρουσκέτα), αλλά και σε συνδυασμό με άλλες τροφές, πλούσιες σε θρεπτικές ουσίες όπως το τυρί, οι ελιές, το αυγό ή τη σαλάτα (π.χ. ντοματίνια).

Αθηνά Ρούντου
Κλινικός Διαιτολόγος-Διατροφολόγος, Bsc
Επιστημονική υπεύθυνη διαιτολογικής μονάδας Λόγω διατροφής, Κατερίνη-Λάρισα
Ιδρυτικό μέλος της Ελληνικής Διατροφολογικής Εταιρείας
[email protected]